lunes, 17 de marzo de 2014

Prolegómenos a toda metafísica futura que poida presentarse como linguaxe

Publicación: Búa Soneira, Mon (2012); "De novo, a pregunta pola linguaxe", Thaumazein, Nº 4, pp. 27-31.

Prolegómenos a toda metafísica futura que poida presentarse como linguaxe

27/02/2012

Mon Búa Soneira


1
Escribir é a traición que nos queda. Facer un outro que non esté senón a distanciarnos de nós mesmos. Fuxir e fuxir sen parar ata perderse fóra do mapa.

2
Escribir ten latente un trato desintencionado que busca desocultar un instante calquera. Porque neste plano inconsciente todos son instantes calquera. Isto, pode traer grandes discrepancias coas visións evolucionistas que igualan escribir a un acto de supervivencia ou satisfacción de necesidades, para non chocar con estes, fagamos o esforzo de velo na súa descontextualización do subxetivo, entón ben, se é así: Que máis da escribir en ausencia ou presencia? Non teñen nada que distinguir, o “tempo” vai seguir virando para diante. A xente vai “a monte” co da escritura, escribir é devir como o monte mesmo. A escritura é potencia de algo que non cesa e que non pode actualizar niso que chaman “acto da escritura”, o escrito sempre está por escribirse, non hai nada escrito xa. Toda escritura está morta.

3
Quen poidera escribir o que só é sustantivo, o verbo en infinitivo ao que non se lle asigna suxeito algún. É unha lástima a perda da experiencia que morre na escritura. Un momento como calquera outro. O mesmo momento no que se está a ler algo, un momento que segue as leis dun problema coa linguaxe que intentaremos argallar. Para empezar, preguntémonos, que imperio é ese o da escritura?


4
Xa que escribir ten un xeito vago de dicir o que ocorre,  a experiencia, que xa é agora, e non se está a escribir: non é escribir un xeito de querer determinar un feito no tempo? Non ten esa eiva constitutiva que intenta pautar o tempo nunha databilidade de distintos escritos? Que mal fixo, por exemplo, a escritura da palabra Historia, -en último sentido- a da Salvación ou da “igualdade de clases”, a esta verdade que dicía ser a linguaxe -que se pode dicir ou escribir? A historia fixo da verdade unha mentira vitalmente útil, que como xa anticipou Hume, é a forma menos filosófica de tomarse tal verdade en serio. Dicíndoo así, a filosofía é unha disputa por verbas que a fin e a cabo, só serven para establecer unha rutina ou hábito con esas palabras, que non son máis que mentiras de moito servicio. A linguaxe é o ceo no que as estrelas revelan a morte. A escritura foi historicamente o seu signo.

5
A escritura, como forma da linguaxe, pensouse que era a relación do significante co seu significado, do obxeto co seu concepto (a representación). O probrema está, como adianta Lacan, en que un significante non significa só unha cousa senón que remite a moitos significados latentes. En que todo texto sexa poema.

6
Se tiveramos que dicir en forma, máis que nada, todo sería oral.

7
Kant , na Crítica da Razón Pura sobre a parte da Estética Trascendental, dicía que podemos estar por riba da forma de intuición sensible que é o espacio, pero que por riba do tempo nunca podíamos. Pois sempre estamos remitidos a esa intuición omnipresente. De aquí, o aporema de pensar esta categoría como un significante, meramente lingüístico, limitado ao que a categoría engloba dentro de si... e a indudable pregunta brota así: non será que todo esté xa baixo esta significancia metafísica (dentro dunha categoría)?

8
A figura máis “clara” e “verdadeira” que di a filosofía é o oxímoron. Unha forma de negar un primeiro na que nace un terceiro que non se di. Unha maneira de negar o ser na súa afirmación, e viceversa. Non unha simple contradicción ou negación siloxística, máis ben sería a maneira na que se alude a iso que a linguaxe borra no seu dicir. O terceiro non é unha síntese hegeliana nin unha cuestión de loita por un fin dialéctico especulativo, non hai mediación... é o que non hai, repito, a desnudez dunha roupa que é meramente predicativa, que brota nun novo sentido ambiguo.

9
O oxímoron déixanos unha posibilidade improvisatoria coa palabra, permite ver o cego, e tocar na escuridade ou gritar un silencio. De non ser así, cal sería o lugar no que se encontra e, a vez, fuxe a poética? Porque nos leva a poesía a sacar o que non hai dos nosos sentidos?

10
A cuestión filosófica consiste en afastar a tarea histórica de toda verdade. Se temos que dicir a verdade, non hai porque aludir a iso que narra a escritura no seu facerse, senón a iso que segue estando agora por escribirse, iso que cesa. Tampouco é unha idea desaparecida que poda vir, grazas a unha ética ou política determinada... trátase de que simplemente que no mundo da vida calsexa teña xa sentido vivir con ese absurdo. Digo esto último, porque a cuestión de ter fe en algo que non se espera, non é senón que unha fe polo absurdo. Este camiño de resquicios e insignificancias disque abre unha greta a todo pensar metafísico. Disque.

11
Según o que dicimos e escribimos, válgase como oxímoron, non buscamos a verdade na súa cousa definida, procuramos pola contra un xeito indeterminado -que a cousa dita non pode dicir. O absurdo que nos deixa ese “tres” do oxímoron é un claro exemplo do inefable da vida e do sagrado. Das cousas que non queren expresarse na verba, e que prefiren vivir nesa sospeitosa fragua da indistinción.

12
Tremendo problema se a linguaxe utilizada dun modo moderno sempre remata nunha mera falsación de contidos. Unha metafísica de significados. As verdades son todas mentiras vitalmente útiles que se empregan ao uso. Sería a linguaxe causal, na que tema e método van unidos, un bucle sen saída, e se xa a linguaxe leva de por si incorporada este bucle? E se cada vez que abrimos o pico xa estemos ante tal falsación?

13
A linguaxe que se cerra a dicir algo puramente reprográfico dun significado, a que non se arroxa a apertura dese aberto libre ou Lichtung, que non ten en conta esta apertura antes de nomear a verdade como un único xeito de ser. Que só é método, por exemplo, a Conciencia e a dialéctica especulativa de Hegel, ou a subxetivización dos fenómenos de Husserl, será esta a linguaxe única que peque de dogmática e pechada?

14
Será certo, como di Heidegger, que para dicir unha cousa antes haberá que explorar ese aberto libre que existiu antes de todo o sentido da linguaxe; por exemplo, o da palabra aletheia, ou o de calquera vocablo ao que se lle asignou un determinado modo metódico?

15
Esta montaxe lingüística tería que pasar por unha revisión do termo dende a súa orixe, para, logo, ver o uso filosófico que se lle atribúe. Traer de novo as antigas nocións arcaicas a un pensamento contemporáneo, que estude o que existiu antes da propia montaxe da palabra, a súa -se queremos raíz ontolóxica, esa Lichtung...da que toda metafísica tradicional se esqueceu.

16
Volver investigar os usos da linguaxe metafísica, dende Parménides ou Aristóteles ata Hegel ou Husserl, cara a reserva da orixe desa palabra para, así, liberala do seu formalismo. Ver a palabra nese espazo que sempre recorre toda linguaxe, ese aberto libre no que falar é apertura dunha posibilidade de ser lanzada no tempo. Ese mesmo tempo que abre  a linguaxe a ser falada, sen cesar, e que o pensamento deste mesmo posibilita a determinación da palabra.

17
Pero... E que se esta linguaxe polo feito de ser articulada ou polo feito de ir destinada cara algo que se lle chama ser, posibilidade ou tempo, xa é de por si unha maneira de cerrar o ser niso que non é, e, polo tanto, toda “dicibilidade” é xa unha falsación? E se o marco da liguaxe é falsación que pasa?

18
Cabe pensar, que a filosofía buscou sempre un “non dito” na súa investigación e que, por iso, quede obsoleta nun “non dicir” nunca.


19
A metafísica occidental caracterízase por un intento de casación lingüística coa “cousa mesma”, que está detrás da linguaxe gardando sentido co que se di... coa cousa sensible -Platón-, co fenómeno -Kant-, co simbólico -Lacan-... Vaites, vaites, o problema da filosofía esconde este vacío de difícil articulación do real, desa “cousa mesma” a que nunca da de cheo, e coa que só anda as voltas.
Quizáis a linguaxe só poda andar as voltas sempre con iso e nunca dar de cheo a ningún universal deste tipo. Quizáis a filosofía, en suma tarea, só poda facer círculos deformes en forma de preguntas.


20
E a querida Spaltung, a que tanto nos aferramos, pola cal só caben

 de medio lado un ou dos homes-calquera, é ese pensar o Afóra (o 

 afóra dos límites da Modernidade), a greta, a fisura, a cisma, o 

cornecho, o furado, a diferencia, o posible, o devir, o 

acontecemento, ese espazo sequera antifilosófico que demostra un 

desgaste preto da novidade, a última quebra da linguaxe mesma.

21
Pero, entón, se dicir algo apártanos dese fin último da categoría que dicta o ser, se toda ontoloxía metafísica é un mal predicador do esencialismo real. E se, como dixemos antes, fosemos máis escépticos aínda, e diríamos que o aberto libre heideggeriano -que esconde esa “esencia” da linguaxe na que temos que ollar a apertura da verba mesma- é outra esencia máis? Se dixeramos que Heidegger se conforma con dicir que o ser é o tempo, -o que “xa é agora sendo”-, e non se conforma con máis que ese tipo de esencialismo do devir que non leva a ningures? Que revisión ontolóxica do tempo habería que facerlle a linguaxe se xa na súa propia faceta “comunicativa” ten a problemática da falsación, da mentira aporética, dese oasis ilusorio que di Nietzsche? Tal vez, este dudar escéptico, non poría en perigo todo tipo de filosofía? Non marcaría o fin último dos que se din filósofos?

No hay comentarios:

Publicar un comentario